torsdag 19 november 2009

För lite stöd och kanske fel stöd?!


"För litet stöd till barn med särskilda behov. Sex av tio lärare anser att de får för lite hjälp i arbetet med barn med särskilda behov. Det visar en undersökning från Lärarförbundet, skriver Lärarnas Tidning. 2 000 slumpvis utvalda lärare fick i undersökningen instämma i eller ta avstånd från påståendet "Vi har det stöd vi behöver för barn med särskilda behov". 59 procent tog avstånd, 17 procent instämde."

http://www.skolverket.se/sb/d/1269

Denna diskussion tycker jag fortfarande är så onyanserad. Några tankar!

  1. När man synligör - ser man mer.


  2. Styrs alltid efterfrågan efter behov... och i så fall vems behov?


  3. Vilket stöd pratar vi om....definiera stöd...är det särskilda undervisningsgrupper, handledning, mindre elevgrupper, alternativa arbetssätt, material, fler vuxna....pengar?


  4. Jag tror på "koka soppa på en spik"-metoden.


/Åsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar