måndag 2 november 2009

....dilemma...eller?

..."under 6665 timmar i grundskolan ska alla elever inhämta samma kunskaper; 749 av staten definierade mål att uppnå. Lika lång tid för alla. Samma mål för alla. Ett sånt system förutsätter antingen att alla är lika eller en pedagogik som klarar fullt ut att möta kravet om likhet då förutsättningarna är olika".....Kroksmark!

....det känns liksom helt galet när jag läser detta, jag förstår svårigheten och frustationen som ibland innfinner sig....det går inte att stöpa alla i samma form...men lika väl så är det någonstans en sk "gyllene medelväg" som jag söker som lärare....hur ska jag kunna få alla med och få med sig det som är syftet med mitt upplägg....

ibland känns svaret enkelt..det är ju bara att variera sin undervisning tillräckligt mycket så att att alla kan ta del fullt ut någongång...det är inte svart eller vitt, rätt eller fel..det är någonstans där mittemellan....

... jag tror att det är viktigt att som lärare av idag våga vara där mittemellan...inte antingen eller...för att kunna räcka till för så många av sina elever som möjligt....jag tror också att om man som lärare vågar släppa kontrollen över det rent pedagogiska utarbetade metoderna och låta eleven och situationen leda vägen har man mycket att vinna.......


/Åsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar