måndag 14 december 2009

Förväntningar styr skolprestationer.

Några forskare har låtit över 150 studenter göra ett mattetest. Studenterna visste inte om att studien egentligen handlade om hur förväntningar påverkar resultatet. På framsidan av testet fanns kort skriftlig information. För hälften av studenterna hade man lagt till några extra rader som beskrev att testet tidigare inte hade visat någon skillanmd mellan pojkar och flickor. I gruppen som hade fått den informationen fick de kvinnliga studenetrna ungefär 40 procent bättre resultat än männen. I den andra gruppen presterade män och kvinnor lika bra. Studenterna fick under testet också uppskatta hur säkra de var på att de hade räknat rätt på varje uppgift. Trots att kvinnorna presterade bättre var de mindre säkra än männen på att de hade gjort rätt

(Good, Aronson & Harder, 2008) Ur boken 5 gånger mer kärlek


.....jag vet ....det är ingen nyhet.... att män och kvinnor, flickor och pojkar behandlar och behandlas olika och att det får konsekvenser....men det är nog så viktigt att upprepa och påminna oss om detta....i skolan måste vi vara ännu mer medvetna om vilka förväntningar vi har på våra elever..vad det gäller deras kunskaper, egenskaper, sätt att vara osv...... det är ju så avgörande.....


/Åsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar